Doei Nederland & Hola España ! - Reisverslag uit Gandia, Spanje van Karen - WaarBenJij.nu Doei Nederland & Hola España ! - Reisverslag uit Gandia, Spanje van Karen - WaarBenJij.nu

Doei Nederland & Hola España !

Blijf op de hoogte en volg Karen

27 Januari 2013 | Spanje, Gandia

Ik voelde me net jarig, zoveel mensen, zoveel cadeaus, zoveel gezelligheid! Maar jarig was ik niet. Nee , het was een teken dat mijn vertrek dichterbij kwam en mijn avontuur in Gandia snel zal gaan beginnen.

Donderdag 10 januari gaf ik een feestje in Groningen. Ik dacht als ik een afscheidsfeest geef dan doe ik het ook goed. Zo gezegd zo gedaan.Een aantal drankjes bij mij thuis en natuurlijk daarna nog even een laatste keer (voor de komende tijd dan) de stad in. Want ja in Groningen heb ik al aardig wat stapuurtjes er op zitten. Deze stad en mensen zal ik dan zeker ook gaan missen. Maar I will be back want hierna moet ik nog 1 jaar studeren.

Vrijdag 11 januari werd ik verrast door mijn lieve vriendinnetjes uit Coevorden. Ik ben niet de eerste van dit groepje die een half jaar weggaat dus ik wist dat er iets ging gebeuren, maar wat? Tja met deze meiden is dat altijd maar de vraag. Ik kreeg een whatsapp berichtje met allemaal vage dingen die ik mee moest nemen zoals een wc-rol, schoenen die nat mochten worden een poncho enz. Daarvan werd ik niet wijzer dus ik besloot om het allemaal maar over me heen te laten komen. Eenmaal in de trein kreeg ik nog een berichtje of ik de kleren alvast wilde aandoen op het station. Helaas ken ik ze lang genoeg om te weten dat mij de gek werd aangestoken.
Na een wandeling door Groningen kwamen we aan bij een gebouw, van buiten af had ik niet echt een idee wat het was. Hier moest ik maar naar binnen zeiden ze. Eenmaal binnen bleek het een dansschool te zijn! . Aangezien ik mijzelf heb opgegeven om in Gandia salsalessen te gaan volgen kreeg ik als verrassing een proefles! Nadat de heupjes flink werden losgegooid stond er nog een typische Spaanse verrassing op me te wachten: Tapas!

Zaterdag 12 januari gaf ik nóg een feest, dit keer in Coevorden. Ook hier kwamen vrienden langs en kreeg ik leuke afscheidscadeautjes! Deze drie dagen hadden niet beter en gezelliger kunnen zijn. Het doet je echt beseffen dat ik super blij ben met al die leuke lieve mensen om mee heen en dat ik ze zeker ga missen.

De week voor mijn vertrek was hectisch maar vrijdag 18 januari was het dan zover, het moment waarop ik echt vertrok. Samen met twee andere meiden van de NHL Hogeschool Agnes & Jeanine zouden we vanaf Schiphol vertrekken en in Valencia landen. Na een afscheid van mijn ouders, zusje en IJmo (zowaar zonder te huilen !) vertrok ons vliegtuig richting het zuiden.

We kwamen in het donker aan in Gandía aan. Eenmaal aangekomen in mijn appartement rond 23.30 wachtte hier mijn huisgenoot op me met typisch Spaans eten. Echt heel lief en ik voelde me gelijk welkom! Na een kennismakingsgesprek ging ik snel op bed want ik was echt kapot.
De volgende dag had ik met Agnes en Jeanine afgesproken om de boel te verkennen en wat inkopen te doen. Eenmaal uit bed liep ik naar het balkon en zag ik mijn uitzicht. Op 9 hoog, 2 straten van het strand af, wat een geweldig uitzicht! (Zie foto’s onderaan deze blog)

Gandia is een redelijk grote stad waarbij je ook een winkelcentrum hebt met van alles was. Onder andere een hele grote supermarkt waar het personeel al skeelerend doorheen gaat. Je kan wel echt merken dat het een toeristische plek is. Soms voelt het net als een spookstad; weinig mensen op straat, winkels die pas in maart open gaan. Gelukkig zijn er altijd nog de studenten dus ik ga me vast wel vermaken de komende tijd. Oh ja en voor de mensen die het programma Jersey Shore kennen er is hier vorige zomer een Gandia shore opgenomen ( weet niet of ik daar trots op moet zijn haha) Helaas is het programma natuurlijk in het Spaans maar ik hoop nog ergens met ondertiteling te vinden.

Die avond hebben we niet veel meer gedaan want helaas hadden we alle drie slecht geslapen. Want wat blijkt ze kennen hier geen dekens of verwarming!! Dus ik sliep in een ijskoud huis onder twee dunne lakentjes. In de supermarkt hadden we dan ook maar meteen fatsoenlijke dekens gekocht. Iets waar ik nog steeds geen spijt van heb.;)

Zondag was het wat mooier weer en zijn we naar de school geweest om alvast te kijken waar we moesten zijn de volgende dag. De school is op nog geen 10 minuten lopen. Aangezien ik geen ochtendmens ben is dit heel fijn. Daarna zijn we nog even naar het strand geweest. Een prachtig strand trouwens daar zie ik mezelf over een poosje wel wat uurtjes vertoeven. Omdat het zondag was en we geen boodschappen hadden gedaan gingen we uit eten. Ik had mijn Spaanse huisgenoot gevraagd of ze nog iets leuks wist. Met haar zijn we naar een restaurant geweest waar alles op woensdag en zondag voor maar 1 euro is (zelfs een 0.5 L bier!). Je kan er allerlei kleine gerechtjes bestellen voor op een héél klein stokbroodje. Het eten was lekker en goedkoop dus.

Maandag was het dan zover de intensive course zal van start gaan. Ik ben twee weken eerder heen gegaan omdat ik nog geen woord Spaans spreek. In deze twee weken zal ik een cursus Spaans volgen op niveau A1 en aansluitend een tentamen maken. De intensive course doet zijn naam aan. Denk maar niet dat we rustig de taal gingen leren, nee we gaan als een razende door het lesboek heen. Maargoed na twee weken hoop ik dan ook veel geleerd te hebben en gelukkig heb ik een huisgenoot waarmee ik kan oefenen! Er zijn in totaal 67 mensen die deze cursus volgen op niveau A1 t/m B2. Helaas blijven er maar 7 van deze mensen in Gandia. De rest vertrekt na twee weken om in Valencia te gaan studeren. ’s Avonds was er een welcome diner met aansluiten een feest. Hier kregen we onbeperkt bier en sangria. Ik denk dat je dan wel weet wat er gebeurt, studenten + gratis = gekkenhuis. Maar ag ik heb me prima vermaakt!

Dinsdag was dag twee van de cursus. Het snelle tempo bleef aan wat uiteindelijk betekende dat we in twee dagen al veel hebben geleerd. Nya het toepassen in de praktijk is nog lastig maar daarvoor zal ik tussendoor moeten gaan leren. Ik heb elke dag les van half 10 tot 14.00. Prima tijden dus!
’s Avonds heb ik bij Jeanine en Agnes gegeten. De taalbarrière kwam meteen tot zijn uiting. We dachten dat we hamburgers hadden gekocht maar dit bleek kalkoen te zijn haha. Zulke dingen gaan nog wel vaker gebeuren denk ik.

Woensdag
Dag 3 van de cursus. In drie dagen zijn we al 30 pagina’s verder dus het schiet aardig op. Ook kregen we ons eerste huiswerk op. Je moest iemand beschrijven als in waar hij/zij woont,studeert, leuk vindt, uiterlijke kenmerken enz. ’s Middags heb ik meegedaan aan de Spaanse traditie Siesta. Alleen was ik iets te fanatiek en viel ik een poosje in slaap haha. S Avonds zijn we naar de kroeg gegaan waar een feest was alleen kon je eerst Spaans oefenen met cursusgenoten. Dit ging hem natuurlijk niet worden dus zijn we naar een poosje maar naar huis gegaan. Achteraf bleek dat de party pas rond half 2 losging.

Donderdag gewoon de les gevolgd en ’s avonds heb ik voor mijn huisgenoot typisch Nederlands gekookt namelijk stamppot andijvie. Vrijdags de laatste les van de week en ’s avonds zouden we tapas gaan eten met de hele groep, iets waar ik me echt op verheugde. Maar als dit tapas waren pfff, gelukkig was de sangria wel lekker maar tapas eten doe ik de volgende keer ergens anders ;) Zaterdags heb ik lekker uitgeslapen en daarna ben ik met Ana (huisgenoot) naar de shopping mall gelopen. Ik wist dat het lopend ver was maar we hebben er bijna een uur over gedaan! Het is niet een hele grote maar wel met hele leuke winkels zoals Bershka, Pull and Bear en Zara.

Nu is het zondag 12 uur en straks komen Agnes en Jeanine om te leren want ja zoals ik al zei deze cursus komt je niet aanwaaien en als we het niet halen kunnen we vrijdag ons vliegtuig naar Nederland pakken. Vanavond zijn we van plan om weer uit eten te gaan bij hetzelfde restaurantje waar we vorige week hebben gezeten.

Dit was het wel weer voor de eerste week. Ik zal het de volgende keer korter houden haha maar zo heb ik nu alvast wat dingen hier extra omschreven.



  • 27 Januari 2013 - 13:12

    Tess:

    Jaaa, een update! haha toch leuk, als aanvullen op de whatsapp-updates :)
    Succes met studeren xxx

  • 27 Januari 2013 - 14:40

    Papa Ten Velde:

    Nog even en je kunt net als Opa ten Velde een boek uitbrengen hahaha...

  • 27 Januari 2013 - 15:00

    Melissa:

    Leuke afleider tussen het verslagen maken door ;) Wist niet dat er zo zwaar getild werd aan die spaanse cursus! Succes ermee! En zorg dat je het haalt, ik wil graag nog een weekendje spanje doen :p
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karen

Actief sinds 17 Dec. 2012
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 3256

Voorgaande reizen:

18 Januari 2013 - 09 Juli 2013

Studeren in Spanje

Landen bezocht: